این بار دیگه بیدقتی نمیکنم!!!
مبارزه با بیدقتی
کم نیست تعدادسؤالاتی که فکر میکنیم درست جواب دادهایم امّا غلط
میشود! تصور می کنیم به 70درصدسؤالات درنهایت اطمینان پاسخ
گفتهایم، تمام مفاهیم آنها را میدانستیم، سؤالاتشان برایمان آشنا و
حتی تکراری بودهاندولی درنهایت بهخاطر انواع بیدقتیها، درصدمان
به 45درصدکاهش یافته است. چنین تغییر درصدی حتی در یک درس هم
میتواندرشته و یا حتی شهر قبولی یک داوطلب را عوض کند. این معضل،
مهمترین و ناخوشایندترین سنجش غیرعلمی در کنکور است که به سبب نمرهی
منفی در تستهای کنکورها تشدیدمیشود.
در حین آزموندادن انواع مختلفی از بیدقتیها و اشتباهات غیرعلمی
رخمیدهدکه مواردزیر مهمترین آنها هستند:
●اشتباه خواندن صورت سؤال
●محاسبات غلط و کشف گزینهی اشتباه
●اشتباه در عددگزینه و شمارهی گزینه
●جابهجا واردکردن گزینهها در یک سؤال
●جابهجا واردکردن گزینهی یک سؤال در سؤال دیگر
این پنج اشتباه، عاملهای اصلی بیش از 90درصداشتباهات غیرعلمی
داوطلبان هستند. برای تفکیک هر یک از آنها و دلایل وقوعشان شرحی
میآوریم و در همانجا نیز راهحل رفع آنها را ارائه میکنیم.
● اشتباهخواندن صورت سؤال:خواندن «ندارد» بهجای «دارد»، «است»
بهجای «نیست»، «سانتیمتر» بهجای «متر» و... همچنین ندیدن کلمهی
تعیینکننده «بهجز گزینهی» اصلیترین دلیل اینگونه اشتباهات است. این
بیدقتیها که بیشتر در درسهایی مثل ادبیات، عربی (عینالخطا)، شیمی و
فیزیک رخ میدهد، یک فلسفهی مهم داردو آن سرعت بالادرخواندن سؤال
است. برخی از داوطلبان تصور میکنندصورت سؤال اهمیتی ندارد، بهویژه
وقتی متوجه شوندسؤال مذکور، ایدهای تکراری است و کلمهی غلط گزینهها،
یک گزینهی اشتباه یا متفاوت را میخواهد. در این مواردسعی میکنندبا
صرفهجویی در چندثانیه وقت، بدونتوجه به ادامهی صورت سؤال و
درخواست اصلی آنکه عموماً درانتهای سؤال میآید، برحسب یک برداشت
قبلی که درتستهای تمرینی ایجادشده، بین گزینهها دنبال جواب
بگردند. در بهترین حالت وقتی چنددقیقهای بین گزینهها، سه جواب
درست بهجای یک جواب یافتند، یکبار دیگر بهصورت سؤال مراجعه میکنندو
درنهایت تأسف متوجه میشوند«است» را «نیست» دیدهاندو یا به کلمهی
«بهجز» توجه نکردهاند. البته این یک پایان خوش برای سؤالی است که با
توهم صرفهجویی در وقت، به وقتگیرترین سؤال تبدیل میشود. در بسیاری
موارد،داوطلب بهدلیل نگرانی و استرس وقتی جواب صحیح را نمییابدو بین
چندگزینه سردرگم میشود، درنهایت یکی را ارجح دانسته و علامت
میزندو بیدقتی اتفاق میافتد.
در ادامهبا بررسی علل بیدقتیهای دیگر خواهیم دیدکه بهانهی
کمبودزمان، مهمترین علت تمام بیدقتیها است و این وضع برای افرادعجولی
که زمان در زندگیشان برهمه چیز غلبه دارد، بسیار شدیدتر است.
پس اولین و بهترین راهحل این است که زمان را یک کمیت کنترلی درنظر
بگیریم نه یک اهرم فشار و کمتر درحین آزمونها و کنکور بهساعت نگاه
کنیم. مهمتر از آن، لازم است که یادبگیریم صورت سؤالات را چه درخانه و
چه درجلسهی آزمون، کامل بخوانیم. برای اینکه بدانیدچنین کاری را
انجام میدهیدیا نه، بایدبتوانیدحین خواندن صورت سؤال، زیر کلمات
کلیدی سؤالات و مسأله خط بکشید. این عمل نشان میدهدذهن شما تست را
فعالانه میخواندو میفهمد. درنهایت هم سؤال یا مسأله با همان کلمات
کلیدی خلاصه میشود. اینکار بهطور عمدی، سرعت مطالعهی شما را کمتر
هم میکندامّا درنهایت، زمان صرفشده برای تمام سؤالات یکدرس به این
شیوه، معادل زمان صرفشده برای سؤالی است که درست خوانده نشده و شما
چنددقیقهای بین گزینههای آن سردرگم هستید. از همهمهمتر، ثمرهی
بیدقتیهایی است که نمرهی منفی به ارمغان میآوردو فردرا از پذیرش
در بسیاری رشتهها محروم میکند.
پس سادهترین راهحل حذف بیتوجهی بهنکات مستمر درصورت تستها، این
است که شما ابتدا درخانه و آزمونهای آزمایشی و جلسهی کنکور به ساعت و
زمان بهاندازهی کافی و معقول بها دهیدو هر جا که سعی داریدتستی را
حل کنید،با مدادزیر تمام کلمات مهم و کلیدی سؤال را خط بکشید.
خواهیددیدکه پس از چندروز، دقت شما در مطالعهی سؤالات، بهطور
چشمگیری رشدکرده و بهبودمییابد.
● محاسبات غلط و کشف گزینهاشتباه:در درس ریاضی (که در تمام گروههای
آزمایشی اصلی مشترک است) و شیمی و فیزیک (که در دو گروه ریاضی و تجربی
مشترک است)، این نوع بیدقتیبسیار رخ میدهد. برای رفع این مشکل دلایل
زیادو راهحلهای متفاوت و زمانبر داریم. هرقدر که بر راهحلها و
تکنیکها پافشاری کنید،تعدادبیدقتیهای شما (از این نوع) کاهش
خواهدیافت.
از دلایل مهم این بیدقتی، ضعف درمحاسبات (بهویژه در داوطلبان گروه
انسانی و تجربی) است که در دوران تحصیل یا از محاسبات دقیق و طولانی
صرفنظر کردهاندیا به ماشینحساب متوسل شدهاند. دلیل دیگر، بهدست
نیاوردن عددآخر در محاسبات، هنگام حلکردن تستها درمنزل است که
باعث میشودضعفها و اشتباهات خودرا متوجه نشوند. دلیل دیگر، عدم
توجه به کمبودن جا و چکنویس، در زمان امتحان و آزمون است که باعث
میشودفرد، همیشه محاسبات خودرا در کاغذهای بزرگ و با خط درشت
بنویسدو هنگام آزمون با حل یک سؤال جای محاسبهی ده سؤال را پر کندو
صفحه را چنان کثیف کندکه صورت سؤالهای دیگر قابل خواندن نباشد. بدتر
از همهی اینها، کثیف نوشتن است که گاهی سبب میشودداوطلب همانلحظه که
بهعقب بازمیگرددتا محاسباتش را بررسی کندو مشکل خودرا بیابد،
ابتدا و انتهای نوشتههایش مشخص نیست و مجبور میشودهمهچیز را از نو
بنویسد. بالاخره همهی این اشکالات، عددنهایی محاسبات ما را مخدوش
میکندو چه بداتفاقی است اگر این عددبهدستآمده در یکی از گزینهها
آمده باشد.
ببینیم راهحل چیست؟اول اینکه، وظیفهی شما داوطلبان عزیز این است که از
همین لحظه بهبعد،دیگر درخانه از چکنویسهای بزرگ استفاده نکنید.
حتماً درجایی کم، محاسبات خودرا انجام دهید. از همه مهمتر اینکه،
سعی کنیدمحاسبات شما با خط متناسب (از لحاظ درشتی آن) باشدو محاسبات را
درحین حل تست درخانه، کامل و با تمام ریزهکاریها انجام دهید.
نوشتههایتان منظم و پیاپی باشد،بهطوریکه اگر درجواب آخر خودشک
کردید، بتوانیددرطول چندثانیهمحاسبات قبلی خودرا بررسی کرده و
اشتباهاتتان را بیابید. انجام و نوشتن کوچکترین محاسبات حتی درحدجمع و
تفریق بسار مهم و مؤثر است چرا که شما با این کار، محاسبات دقیق را
یکبار بهذهنتان میآموزیدو آن را ورزیده میکنید.
محاسبه درجای کم، هم خط شما را مناسب میکندو هم باعث میشوددر
آزمونها و کنکور درکنار هر سؤال با کشیدن یک یا دو خط، یک مستطیل
درست کنیدو جواب سؤال را درهمان جا بهدستآورید. با این کار هم
سؤالات دیگر کثیف نمیشودو هم جا برای محاسبهی همهی آنها وجوددارد.
از تمام این مواردارزشمندتر، وقتی است که شما بهجواب آخر خوداطمینان
نداریدو میخواهیددوباره محاسبات خودرا بررسی کنید. اگر ابتدا و
انتهای محاسبهی شما و روندایجادجواب مشخص نباشد، بایدسؤال را دوباره
حل کنید. بهترین راهحل برای بهدستآوردن پاسخ اینگونه سؤالات این است
که رهایشان کنیم و بعداز حل چندسؤال دیگر از هماندرس، دوباره به
سراغ آن بازگردیم. چرا که در این مواردیک اشکال عمده مثل بیتوجهی به
یک عددیا ندیدن یک گزینه یا ترکیب نکردن دو قسمت یک راهحل باعث
میشودما به گزینهی صحیح نرسیم. امّا چرا عدهای قدرت کنارگذاشتن سؤال
را ندارند؟ چون جواب مسألهی آنها بهقدری درهم و نامنظم است که اگر
بخواهندبهسراغ سؤال بعدی بروند، دیگر راهحل آن را پیدا
نخواهندکردو مجبورنددوباره آن را حل کنند.
بهراستی هم محاسبهی منظم و درجای کم، بسیاری از بیدقتیها را حذف
میکند.حتی وقتی شک میکنیدکه جواب شما (مثلاً عدد) صحیح است یا
گزینهی مقابل آن (عدد)، میتوانیدیکبار دیگر راهحل خودرا ازنظر
بگذرانیدو گزینهی نهایی را انتخاب کنید.
یادآور میشویم که مهمترین کار شما در این مرحله، محاسبهی کامل
درمنزل است تا اشکالات محاسبهی خودرا حذف کرده و ترس از محاسبهرا
کنار بگذارید. امّا وقتی تبحر شما بالارفت، لازم نیست درآزمونها تمام
محاسبات را بنویسید، بلکه بایدمحاسبات کوچک را ذهنی انجام دادکه
دروقت هم صرفهجویی شود. امّا تا وقتی درمنزل تست میزنیدحتی 4=2×2
را هم بنویسید!
● اشتباه در عددگزینه و شمارهی گزینه:این مشکل درمواقعی رخ
میدهدکه عددنهایی محاسبات شبیه عددگزینههاست. یعنی عددجواب بین 1
تا 4 است و بهترتیب هم درگزینهها نیامده است. مثلاً عددیک در
گزینهی 3 و عدد2 در گزینهی یک آمده است و داوطلب وقتی جواب که
عددیک است را بهدست میآورد، بهاشتباه گزینهی یک را انتخاب کرده و
علامت میزند. این مشکل یک راهحل ساده دارد؛ یک مکث چندثانیهای روی
سؤال. بایدذهن خودتان را در تستزنی درمنزل شرطی کنید. هرگاه
عددجواب مسأله 1 تا 4 شد، آن را تکرار نکندو با یک سکوت و مکث
چندثانیهای عدد، را در گزینهها یافته و شمارهی گزینه را (طبق
عادت) تکرار کندتا وقتی که گزینه را در پاسخبرگ علامت بزند.
● جابهجا واردکردن گزینهها در یک سؤال:گاهی اتفاق میافتدکه
دانشآموز بدون هیچ دلیل واضحی، گزینهای را که علامت زده با گزینهی
واقعی جواب که پیدا کرده بود، متفاوت است. یعنی در دفترچهی سؤالات
گزینهی 2 را علامت زده امّا در پاسخبرگ گزینهی 4، (با اینکه جواب
دوگزینه هیچ شباهتی با هم ندارندو حتی عددهم نیستندکه با هم اشتباه
شوند.)
این اشتباهات که عمدتاً بهدلیل کاهش تمرکز لحظهای داوطلب حین آزمون
رخ میدهد، یک چارهی بسیار ساده داردکه باز هم بایددرخانه تمرین و
تکرار شودتا درکنکور بهصورت عادتی تکرار شود. اول اینکه هرچندتست
از هر درسی که پاسخ میدهید، حتماً در پاسخبرگ جواب دهید(یعنی
گزینهپر کنید). همانطور که در آزمون اتفاق میافتد. مهمتر اینکه
وقتی گزینهی جواب را یافتید(در تمام سؤالات کنکور و آزمونها)، ابتدا
گزینه را در پاسخبرگ پر کنید، سپس درکنار گزینهی داخل دفترچهی
سؤالات علامت بزنید. به این ترتیب شما متوجهی تناقضها و اشتباهاتی که
در بالا ذکر شد، خواهیدشد. اصولاً داوطلبان اینکار را بالعکس انجام
میدهندیعنی اول در دفترچه علامت میزنندو سپس در پاسخبرگ گزینه را
پر میکنندو بلافاصله سراغ سؤال بعدمیروندکه اگر هم بیدقتی رخ داده
باشد، اصلاًمتوجه نمیشوند. عوضکردن ترتیب این کار در هر شرایطی برای
همه ضروری است حتی اگر تاکنون چنین بیدقتیهایی نداشتهاند.
● جابهجا واردکردن گزینهی یک سؤال درسؤال دیگر:این مشکل برای
افرادی اتفاق میافتدکه یا با پاسخبرگ کمتر سروکار داشتهاندیا بدون
توجه به شمارهی سؤالها، بهترتیبی که سؤالات را جواب میدهند؛ گزینه
را واردمیکنند.
این مشکل راهحل سادهای دارد. اول استفادهی دائمی از پاسخبرگ در
هر مرحله از تستزنی که در بالا هم برآن تأکیدشد. دوم عادت به اینکه
یادبگیریدهنگام واردکردن گزینه، شمارهی سؤال را هم همراه گزینهی
آن زیر لب تکرار کنید. مثلاً میگویید: «121 گزینهی 3، 121 گزینهی 3.» و
در همان حین گزینهی جواب را علامت زده و پر کنید.
خواهیددیدبا تکرار و استفاده از همین تکنیکهای ساده، چهاندازه
نتایج شما بهبودمییابدو از بیدقتیها و غلطهای شما کاسته میشود.
باز هم متذکر میشویم بدون تمرین و ممارست و استفادهی دائمی از این
تکنیکها درمنزل، امکان استفادهی از آن درجلسات آزمون یا کنکور
وجودنخواهدداشت.
توجه بهتوان جسمی در آزمون
آخرین عاملی که میتوانددر پشتسر گذاشتن یک کنکور موفق به شما کمک
کند، جسم شماست که از تمام ابزارهای دیگر مهمتر و تعیینکنندهتر است.
مسلماً خواب، استراحت و تغذیه هم عوامل اصلی تأثیر در توان جسمی هستندو
کمبودآنها نقص قوای فیزیکی داوطلب را بهدنبال خواهدداشت. بارها
اتفاق افتاده است که داوطلب پرتلاشی بهدلیل کمخوابی در کنکور با
خستگی ذهنی و کاهش تمرکز مواجه شده و تعدادغلطها و بيدقتیهایش باور
نکردنی شده است. چهبسیار داوطلبانی که بهدلیل نخوردن وعدهی غذایی
صبح یا عدم استفاده از موادقندی در حینکنکور، دچار مشکل شدهاند.
بهعنوان یک مثال بایدبدانیدکه در تحقیقات علمی ثابت شده است که بین
اضطراب و قندخون همبستگی وجوددارد. یعنی وقتی مضطرب هستیم قندخون
کاهش مییابدو بالعکس. با این تفاسیر توجه بهسلامتی و قوای جسمی بایددر
اولویت کارها باشدو افزایش توان برای تحمل 4 ساعت فعالیت ذهنی
درجلسهی کنکور، از قبل بایدکسب شود.
در آخر تأکیدمیکنیم این توصیهها را در چندهفتهی باقیمانده،
درحین برگزاری آزمونهای خانگی و جامع مورداستفاده قرار دهید.
منبع: ahmadidvd.com
+ نوشته شده در سه شنبه هشتم اسفند ۱۳۹۱ ساعت 18:12 توسط کارشناس کنکور
|